2017 och dess marknadsföring

Vad tar oss år 2017 någonstans när det kommer till marknadsföring? Att mobilen blir viktigare och viktigare är klart, men på vilka sätt?

pexels-photo-50614Mobilen tar mark och blir allt viktigare, inte bara för vardagligt bruk men även för företag som vill synas på rätt sätt och på rätt plats. Med smarta betalappar som Swish har vårt sätt att handla förändrats men även andra saker påverkar.

I ett tidigare inlägg skrev vi om hur sökmotorn Google premierar sajter som har en responsiv mobilversion, detta med en viktig ändring i algoritmen de använder sig av. Det gör att företag inte får glömma att mobilanpassa sina sajter och sin marknadsföring. Vi använder nämligen våra mobiler i högre grad än våra datorer nu, när vi söker efter produkter och tjänster på nätet och då kanske främst på sökmotorn Google.

Med medvetna konsumenter

En annan trend som enligt Veckans Affärer kommer att slå 2017 är att marknadsföringen kommer att fokusera på just mobil kommunikation, via olika populära appar men även via sms – hur skrämmande det än kan låta. Men samtidigt kommer konsumenterna att ha allt mer komplexitet i sina köpbeslut och det gör att de använder medier av alla de olika slag för att fatta sina avgöranden.

Det kommer dessutom inte vara lika självklart hur man delar in konsumenter i segment. Det traditionella är kategorier som mainstream, budget och lyx. Men riktigt så enkelt är det inte längre, utan det handlar mer om känslor och upplevelser när det kommer till köp, snarare än själva priset. Har en person en känslomässig koppling till en produkt är den villig att betala mer för denna, även för en tjänst som känns opersonlig:

Människor väljer vilka konsumentprodukter de vill köpa utifrån en obalanserad mix av känslor och logiskt tänkande. De kanske inte har någon känslomässig koppling till flyget och nöjer sig därför med det billigaste alternativet. Men när det gäller en lyxväska kan de i stället värdesätta tradition och hantverksskicklighet – Veckans Affärer